Archive for the ‘my precious’ Category

Terima kasih sayang!

Januari 31, 2012

Aku tak pasti nak letak kawan atau sahabat. Akhirnya aku letak sayang sebab aku sayang mereka, sebab mereka menyayangi aku.
Janji Allah itu pasti. Dulu aku tertanya, apa salah aku bila persahabatan aku yang dulu tidak menjadi?
Sekarang aku yakin, sekiranya kita ini jujur dan ikhlas…akhirnya balasan untuk kita memang telah ditakdirkan.
Siapa sangka aku akan mendapat kasih sayang daripada kawan-kawan yang tiada batasan ini??
Allahuakbar.

Advertisements

Midterm datang lagi~

Disember 5, 2011

 

 

Kali ini midterm datang lagi dengan subjek yang kurang pengiraan. Bacaan. Bacaan. Bacaan. Doakan ajalah aku boleh buat. Tuhan dah kasi kesenangan dengan kesanggupan mertua jaga anak-anak aku sepanjang cuti sekolah ni, gunakanlah peluang ini sebaiknya.

Buat anak-anak mama yang jauh di mata *dekat di hati*, doa mama (kepada Allah yang Maha Berkuasa) akan sentiasa melindungi kalian. Amin ya rabbal a’lamin.

Buku

November 11, 2011

Dulu.
Sembilan adik beradik aku. Tujuh adik-beradik lelaki, dua orang perempuan (termasuk aku). Aku seorang sahaja yang tak suka kurang gemar membaca. Aku lebih suka buat kira-kira (matematik). Aku suka berniaga. Aku suka duit (ye, ye aku mata RM). Tapi tidak adik beradik aku yang lain. Semua ikut macam mak yang sangat gilakan bahan bacaan. Tak kira laa surat khabar, buku, majalah, termasuk lah majalah Mangg* yang keji dengan gambar artis dalam kolam. Tapi mak aku balun jugak. Adik perempuan aku pon sama…suka kan novel, walaupun tidak berapa ilmiah tapi yang penting SUKA MEMBACA itu ada. Abang aku pulak suka baca dalam tandas. Kalau kau nampak dia dah berlari-lari sambil menjerit “suratkhabar mana? suratkhabar?”……. haaa…nak terberak laa tu. Pendek kata yang lain pon sama lah. Tapi dalam pelbagai gelagat dan versi.

Kini.
Kini tidak lagi~ (walaupun kini itu hanya bermula beberapa bulan kebelakangan ini sahaja). Aku sangat teruja tengok buku. Aku nak baca pelbagai macam buku. Rambang. Baru tersadar..walhal dalam Al-Quran dah sebut. Belajar surah ni pon dah banyak kali…tapi apasal bengap sangat taknak terima. ‘Iqra’ – bacalah olehmu. Dah diberitahu juga yang membaca itu ‘jambatan ilmu’. Dah siap buat lagu..’membaca, membaca, mari membaca’.. tapi tu laaa…bak kata arwah datuk aku *TONGKAR!!

Aku rasa aku banyak di inspirasi oleh budak ni. Tak kisah laa dia tau atau tidak. Tak kisah juga dia suka atau tidak. Lagi tak kisah sama ada dia bangga atau tidak. AAK? ~gittteww~ Paling penting dia membawa pengaruh yang baik untuk aku. Aku juga diinspirasi oleh Pensyarah Bahasa Inggeris aku untuk semester ini. Walaupun aku taklah kenal sangat dengan dia, tapi dengan nama bapak dia pon kau dah boleh tahu dia dari keturunan apa. Bila kau dah boleh agak dia dari mana, secara automatik kau tahu yang dia tidak menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar di rumah. Tapi kagum aku dengan diri dia sekarang yang boleh menguasai Bahasa Inggeris dengan SANGAT baik, dan beberapa bahasa lain.

Beberapa minggu lepas aku pergi ke satu jualan buku yang terbesar di Asia (katanya) *yang selama ini tak pernah pergi laa tempat-tempat macam ni.hehu*. Walaupun bukanlah semua buku-buku yang ada di situ sangat berkualiti dari segi ilmiahnya (kerana terdapat beberapa buku yang jelas bersikap bias terutama kepada agama Islam dan negara-negara Islam) tapi lambakan buku yang berjumlah puluhan ribu itu yang hampir keseluruhannya dibawa dari negara barat jelas menunjukkan betapa menulis dan membaca itu sudah menjadi sebahagian daripada budaya mereka. 

Aku pon berazam laaa (walaupun ini bukan azam tahun baru mahupun azam maal hijrah) mahu menjadikan membaca sebahagian daripada hidup , sama ada sebagai hobi, budaya, kewajiban atau apa saja. Lebih-lebih lagi untuk masa depan anak-anak aku. Walaupun nampak macam sedikit terlewat, tapi niat yang baik itu tidak salah, kan? CC aku kata anak-anak akan ikut perbuatan ibu bapa hampir 70%. Jadi aku akan menyediakan beberapa plan dan aktiviti membaca sepanjang  tahun sebagai inisiatif menarik minat membaca budak-budak ni. Tapi kan, sebenarnya.. mulakan dengan Al-Quran pon jauh lebih baik kan?

kredit gambar kepada Hanakirana

Serius. Walaupun aku baru sahaja berminat dalam membaca ini tapi aku teruskan juga angan-angan aku nak bukak kedai buku macam ini satu hari nanti. 🙂

 *tongkar bermaksud degil, bahasa kaum Rambah. Rambah adalah satu kaum/desa di Riau Indonesia (asal usul datuk aku).

Tensionsssssss!!

Julai 29, 2011

Arrggghhhhh..tension pale otak aku malam tadi. Semangat meluap-luap nak menjahit..tetiba tali mesin jahit aku terpotosssssss!!!! Aduyai~ Omak, memang akak terpakso laa pinjam mesin omak yang mahal tuuuuuu..heh.

Harini jugak kat opis ni ado pulak makan-makan, sempena menyambut puasa minggu dopan. Abih laa diet aku. Ntah berapo banyak kalori aku dah amik harini. Lomaakkk…lomaakkk… payah bona nak ilangkan dari badanku ini. heh~

Fadhilat Mengasihi Anak-Anak

Februari 16, 2011

Entri ini saya ambil dari sini.

1. Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga. Nisbah di antara dua darjat ialah 500 darjat.

2. Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak-kanak.

3. Barangsiapa keluar ke pekan Muslim dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di Akhirat kelak.

4. Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama. Barangsiapa memuliakan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut menanggung tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya itu turut diperolehinya.

5. Aqrak pernah terlihat Nabi SAW mencium cucu baginda Hassan. Aqrak berkata; “Anakku sepuluh orang banyaknya, namun tiada seorang pun yang pernah aku cium.” Sabda Nabi SAW; “Orang yang tidak menyayangi tidak pula akan disayangi.”

6. Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganya dan dia memikulnya ke rumah; pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang yang sangat berhajat.

7. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

8. Barangsiapa yang mengembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Orang yang menangis takutkan Allah diharamkan oleh Allah akan api neraka ke atas tubuhnya.

9. Seorang lelaki bertanya; “Ya Rasulullah, kepada siapakah harus aku berbakti? ” Jawab baginda; “Berbaktilah kepada ibu bapamu.” Kata lelaki itu lagi; “Ibu bapaku sudah tiada lagi.” Sabda Nabi SAW; “Kalau begitu berbaktilah kepada anakmu, ibubapa berhak terhadap dirimu dan anakmu pula berhak ke atas dirimu.”

Semoga kita mendapat shafaat darinya, InsyaAllah.

Kaedah Asas Mendidik Anak

Februari 16, 2011

Ok. Ini sangat menarik dan sesuatu yang bagus untuk dikongsi, selebihnya sebagai peringatan untuk diri aku sendiri.

Empat kaedah asas mendidik anak:-

1. Pendidikan dengan menunjukkan contoh tauladan.
2. Pendidikan dengan nasihat dan bimbingan.
3. Pendidikan dengan pemerhatian dan pengawasan.
4. Pendidikan dengan denda dan hukuman.

Menariknya lagi, mendidik anak cara Nabi Ibrahim A.S juga empat:-

1. mentarbiyah anak adalah mencari, membentuk biah yang shalihah;
2. mentarbiyah anak agar mendirikan shalat,
3. mentarbiyah anak agar disenangi banyak orang, dan
4. mentarbiyah anak agar dapat menjemput rezki yang ditetapkan Allah

Selain itu, terapkan nilai-nilai murni dalam mendidik anak iaitu:-

1. Cintakan Allah S.W.T
2. Sabar
3. Bertolak ansur
4. Pemaaf
5. Pemurah
6. Bersangka baik
7. Merendah diri
8. Berani melakukan perkara benar di sis Islam
9. Tidak suka bermewah-mewah
10. Bersyukur dan memadai dengan apa yang ada.

Berikut pula adalah nasihat Luqman kepada anaknya :-

1. Bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji”.(QS Luqman : 12)

2. “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar”. (QS. Luqman :13)

3. Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun . Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu. (QS. Luqman :14)

4. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, kemudian hanya kepada-Kulah kembalimu, maka Ku-beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. (QS. Luqman :15)

5. Hai anakku, sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, niscaya Allah akan mendatangkannya (membalasinya). Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui. (QS. Luqman :16)

6. Hai anakku, dirikanlah shalat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah). (QS. Luqman :17)

7. Dan janganlah memalingkan muka dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri. (QS. Luqman :18)

8. Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai. (QS. Luqman :19)

9. Tidakkah kamu perhatikan sesungguhnya Allah telah menundukkan untuk (kepentingan)mu apa yang di langit dan apa yang di bumi dan menyempurnakan untukmu ni’mat-Nya lahir dan batin. Dan di antara manusia ada yang membantah tentang (keesaan) Allah tanpa ilmu pengetahuan atau petunjuk dan tanpa Kitab yang memberi penerangan.(QS. Luqman :20)

10. Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Ikutilah apa yang diturunkan Allah”. Mereka menjawab: “(Tidak), tapi kami (hanya) mengikuti apa yang kami dapati bapak-bapak kami mengerjakannya”. Dan apakah mereka (akan mengikuti bapak-bapak mereka) walaupun syaitan itu menyeru mereka ke dalam siksa api yang menyala-nyala (neraka)? (QS. Luqman :21)

11. Dan barangsiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang kokoh. Dan hanya kepada Allah-lah kesudahan segala urusan. (QS. Luqman :22)

12. Dan barangsiapa kafir maka kekafirannya itu janganlah menyedihkanmu. Hanya kepada Kami-lah mereka kembali, lalu Kami beritakan kepada mereka apa yang telah mereka kerjakan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala isi hati. (QS. Luqman :23)

13. Kami biarkan mereka bersenang-senang sebentar, kemudian Kami paksa mereka (masuk) ke dalam siksa yang keras. (QS. Luqman :24)

14. Dan sesungguhnya jika kamu tanyakan kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?” Tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Katakanlah: “Segala puji bagi Allah”; tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui. (QS. Luqman :25)

15. Kepunyaan Allah-lah apa yang di langit dan yang di bumi. Sesungguhnya Allah Dia-lah Yang Maha Kaya lagi Maha Terpuji. (QS. Luqman :26)

16. Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh laut (lagi) sesudah (kering)nya, niscaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat Allah . Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (QS. Luqman :27)

17. Tidaklah Allah menciptakan dan membangkitkan kamu (dari dalam kubur) itu melainkan hanyalah seperti (menciptakan dan membangkitkan) satu jiwa saja . Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat. (QS. Luqman :28)

18. Tidakkah kamu memperhatikan, bahwa sesungguhnya Allah memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam dan Dia tundukkan matahari dan bulan masing-masing berjalan sampai kepada waktu yang telah ditentukan, dan sesungguhnyaAllah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (QS. Luqman :29)

19. Demikianlah, karena sesungguhnya Allah, Dia-lah yang hak dan sesungguhnya apa saja yang mereka seru selain dari Allah itulah yang batil; dan sesungguhnya Allah Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar. (QS. Luqman :30)

20. Tidakkah kamu memperhatikan bahwa sesungguhnya kapal itu berlayar di laut dengan ni’mat Allah, supaya diperlihatkan-Nya kepadamu sebagian dari tanda-tanda (kekuasaan)-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi semua orang yang sangat sabar lagi banyak bersyukur. (QS.Luqman :31)

21. Dan apabila mereka dilamun ombak yang besar seperti gunung, mereka menyeru Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya maka tatkala Allah menyelamatkan mereka sampai di daratan, lalu sebagian mereka tetap menempuh jalan yang lurus . Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami selain orang-orang yang tidak setia lagi ingkar. (QS. Luqman :32)

22. Hai manusia, bertaqwalah kepada Rabbmu dan takutilah suatu hari yang (pada hari itu) seorang bapak tidak dapat menolong anaknya dan seorang anak tidak dapat (pula) menolong bapaknya sedikitpun. Sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka janganlah sekali-kali kehidupan dunia memperdayakan kamu, dan jangan (pula) penipu (syaitan) memperdayakan kamu dalam (mentaati) Allah”. (QS. Luqman :33)

23. Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok . Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (QS. Luqman :34)

Segala yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu dari saya adanya.

Fish Oil with Omega 3 – EPA + DHA

Jun 6, 2010

Ok. Gempak kan tajuk gua? HAHA.

Walaupun minggu peperiksaan Daniel sudah berlalu dan peningkatan agak memberangsangkan tetapi masih di bawah (sekali lagi, DI BAWAH) paras membangggakan. ouch! huhuhuh 😦

Amy kata aku patut bersyukur sebab aku berusaha bersungguh-sunggguh untuk anak. Selepas kita berusaha, selepas kita berdoa dan selepas kita tawakkal,….selepas itu adalah urusan ALLAH s.w.t. Hmmmmm.

Ok. Lepas dapat keputusan peperiksaan Daniel aku dah buat post-mortem. Walaupun aku telah memberi sepenuh perhatian dekat dia, tapi apa yang aku perasan, Daniel tidak dapat fokus dengan baik. Soalan peperiksaan tu macam senang jer, in fact, dia faham jer. Tapi ada sedikit kegelojohan di sittew…sekali lagi,TIDAK FOKUS dalam menjawab soalan dengan lebih teliti.

Amy remind aku pasal Daniel ni kan masa kecik-kecik tu dah 50-50 je nyawa dia. Pastu dengan asthma yang kronik. Untuk pengetahuan semua, ubat asthma mengandungi steroid yang sebenarnya membawa kesan sampingan pada masa akan datang! uhukuhukuhuk..sian anak mama.

Pada hemah aku, kehilangan fokus ini sedikit sebannyak berpunca dari ubat-ubatan yang pernah masuk ke badan beliau. (waaaaaaaaaa….sedih lagik! 😦

Untuk itu, aku dan Amy telah pergi me-riki supplement yang paling sesuai untuk penambah-baikan respon otak. Setelah di-riki di internet terlebih dahulu, aku dan Amy mengetahui yang benda terbaik untuk otak ialah Omega 3 dari minyak ikan terutamanya ikan tuna, salmon, sardin dan mackerel kerana mengandungi EPA dan DHA yang tinggi.

Ingat tak aku pernah cakap yang aku mencuba untuk meniru cara budak ini belajar? Dia mengesyorkan memakan ikan tersebut di atas selama seminggu debelum peperiksaan. Malangnya aku tak jumpa pon ikan-ikan tersebut di pasar-pasar biasa di kediaman aku. Adoyai…kalau aku tahu sebelum ni, baik aku kasik je makan supplement ni instead of aku terus mencari-ikan-ni-dan-order-dari-ramai-orang-bagai-nak-gila.

Selepas bertanya-tanya kepada pakcik-google, akhirnya aku menjumpai ini…katanya telah mendapat pengiktirafan dari International Fish Oil Standard. Bagaimanapun produk ini tidak terdapat di Malaysia, pengedar terhampir adalah Singapura. Sementelah itu, aku pergi juga me-riki di farmasi-farmasi yang ada di Kuala Lumpur ini dengan berbekalkan ini.

When choosing your fish oil supplement, you should know:-

  • What type of fish is used
  • Where it comes from
  • How fresh is the product
  • How much omega-3 is in the recommended daily dosage
  • What percentages of DHA and EPA does it contain
  • Are they in a highly bio-available form
  • Is the oil molecularly filtered
  • Does the product have good anti inflammatory properties
  • Has this information been independently verified

Ok. Sekian sahaja cerita saya.

p/s : masih dalam pertimbangan produk apa akan dipilih.

Selamat Hari Lahir Noorfadzilah binti Kadar Bawa

April 21, 2010

Ok. Sebenarnya semalam (20/04/2010) adalah hari lahir Cik Fad ke-26. Tapi disebabkan Isnin kedai kek tu tutup, malam tadi baru aku dapat buat kek cawan untuk dia. Tiba-tiba dia cuti pulak hari ini sebab nak pergi buat kad ibu mengandung (ya, Fad mengandung 4 bulan). Makanya aku yang dah sememangnya terlambat ni, jadik maleh nak kerja. Makanya (lagik) aku pon siapkan laa baju budak ‘Bintang Violet’ yang nak berkonvo minggu depan ittew…. 🙂

yang ado….

Dilindungi: If There Is No Love, We’ve Got Nothing To Fight For.

Mac 9, 2010

Kandungan ini dilindungi kata laluan. Untuk melihatnya sila masukkan kata laluan di bawah.

Lupa

Februari 28, 2010

eh.eh. ada orang lupa laaa…dia baru nyanyi harini. :p