Archive for Jun 2012

Work Is Boring

Jun 22, 2012

Minggu lepas dah pergi ’60minutes Talk’ dengan pakar kaunseling jabatan, tapi masih tidak membawa apa-apa perubahan! Dah cuba banyak teknik tapi masih…B.O.S.A.N !!

TolooOOooOOoooOonngGGgggGggGgggg!!

Tapi aku rasa bukan salah aku laa *ini bukan alasan*. Serius. Ini adalah kegagalan pihak pentadbiran dan pengurusan pejabat. Pembahagian tugas yang tidak sekata dan tidak efisyen. Perancangan jabatan juga gagal dalam menyediakan tugasan untuk kakitangan. Akibatnya aku ni dikira ‘pengangguran tidak ketara’. Ada kerja tapi tiada kerja!  Bukan aku malas nak cari kerja, tapi kang aku terlangkah kerajinan orang dan aku taknak laa menunjuk-nunjuk kebolehan aku kan… :p

Nak siapkan kerja sekolah pon…mood tak mariii ! Adeehhhh.

Apapun, memang aku rasa….my

Advertisements

Katak Pekak *English Version*

Jun 13, 2012

Once upon a time there was a bunch of tiny frogs who arranged a running competition. The goal was to reach the top of a very high tower. A big crowd had gathered around the tower to see the race and cheer on the contestants.

Honestly, No one in crowd really believed that the tiny frogs would reach the top of the tower. crowd yelled statements such as:

“Oh, WAY too difficult!!!”

“They will NEVER make it to the top.”

“Not a chance that they will succeed. The tower is too high!”

The tiny frogs began collapsing. One by one. Except for those, who in a fresh tempo, were climbing higher and higher.

The crowd continued to yell, “It is too difficult!!! No one will make it!”

More tiny frogs got tired and gave up. But ONE continued higher and higher and higher. This one wouldn’t give up!

At the end everyone else had given up climbing the tower. Except for the one tiny frog who, after a big effort, was the only one who reached the top! THEN all of the other tiny frogs naturally wanted to know how this one frog managed to do it?

A contestant asked the tiny frog how he had found the strength to succeed and reach the goal? It turned out. That the winner was DEAF!!!

:: Moral of the Story ::

Never listen to other people’s tendencies to be negative or pessimistic. because they take your most wonderful dreams and wishes away from you — the ones you have in your heart!

Always think of the power words have. Because everything you hear and read will affect your actions!

Therefore, ALWAYS BE POSITIVE!

 

Manusia dan hakikat.

Jun 11, 2012

Apa yang susah sangat nak terima hakikat?
Bukan aku mengata kau pun.
Oh oh sebab kau makan peria kau rasa pahit?

Hakikatnya tu aku dapat daripada orang yang lebih tinggi ilmu agamanya.
Hakikat yang aku bagitau tu adalah satu panduan untuk kita meneruskan hidup ini sebagai muslim yang lebih baik. Bukan untuk kau sahaja, untuk diri aku selebihnya.
Hakikat ini selalu diabaikan oleh pentadbir negara kerana masih menjalankan sistem pemerintahan British yang menyuap kita dengan susur galur riba’.

Hakikatnya, yang diberitahu oleh pensyarah aku : Mutual Trading ini tidak halal.Buat masa ini, yang dapat diyakini halalnya hanya apa yang dikeluarkan oleh Bank Islam. Selain daripada itu, walaupun namanya berunsur Islamik tapi kita tidak dapat membuang unsur riba dalam urusniaga itu!

Itu hakikat yang susah sangat nak diterima oleh si-manusia. Sedangkan aku mengaku selama kejahilan aku ini, aku tak tahu pon yang Konvensional = Riba’. Astaghfirullahalazim. Selama hari ini, aku membenarkan riba yang nyata haram itu mengalir dalam tubuh aku dan waris aku. Aku tak malu untuk mengaku. Sebab aku tahu Allah itu maha pengampun. Aku berjanji untuk tidak mengulanginya lagi.

Aku berkata semua ini dengan nawaitu untuk menyedarkan saudara seIslam tentang kekhilafan kita ini, dan mendapat barakatillah. Aku berdoa semoga kita ini masih di bawah lindung rahmat Allah S.W.T.

Amin ya rabbala’lamin.