[Review Filem] Everafter

Ok. Akhirnya berjaya juga aku buat review filem pertama dalam blog aku ni dan filem pertama aku nak review ialah filem kegemaran aku, Everafter.

Ok. Kenapa aku suka sangat dengan cerita ini? Sebenarnya cerita ini ringan sahaja. Tapi aku kan perempuan *tipikal* yang suka juga laa dengan cerita cinta :p

*Danielle sewaktu kecil*

Everafter ini diinspirasi dari fairytale story, Cinderella. Seperti Cinderella juga, Danielle de Barbarac hidup bersama ibu tiri dan 2 adik-beradik tirinya selepas kematian ayahnya. Bertemu dengan Putera Henry dalam keadaan dia menyangka putera itu seorang pencuri dan membalingnya dengan objek. Putera Henry sebenarnya sedang melarikan diri dari istana untuk mengelak daripada mengahwini Puteri Perancis. Putera Henry telah memberi sedikit wang emas kepada Danielle sebagai ganjaran supaya dia menutup mulut dan meminjam kudanya. Keesokan harinya Putera Henry telah datang untuk mengembalikan kuda Danielle kerana tidak berjaya melarikan diri dari istana. Dia juga telah mempelawa ibu tiri Danielle, Baroness untuk minum petang bersama ibunya sebagai tanda penghargaan.

*Ibu tiri dan adik-beradik tiri*

Dalam waktu yang sama, harta peninggalan bapa Danialle semakin sikit dan Baroness mula menjual barang-barang rumah tetapi menuduh pembantu rumah setia Danielle, Maurice menjualnya. Oleh sebab itu Baroness telah menjual Maurice untuk menjadi hamba di Amerika. Demi memperjuangkan Maurice yang dianggap sebagai saudaranya, Danialle telah pergi ke istana untuk menyelamatkan Maurice. Di situ dia telah bertemu kembali dengan Putera Henry yang hampir mengenalinya. Bagaimanapun Danialle memperkenalkan dirinya sebagai Comtess de Lancret, sempena nama mendiang ibunya. Di situlah perkenalan bermula dan membawa kepada pertemuan demi pertemuan yang membuah bait-bait cinta.

Perkara ini akhirnya diketahui oleh Baroness dan merasa sakit hati kerana dia berniat untuk menyatukan anaknya, Marguerite dengan Putera Henry. Pelbagai cara dilakukan untuk menjatuhkan Danielle dan akhirnya Putera Henry mengetahui siapa sebenarnya Danielle dan berasa tertipu. Danielle pula telah dijual oleh Baroness kepada Pierre le Pieu yang telah lama meminati Danielle.

Bagaimanapun, Leonardo da Vinci sebagai pelukis istana juga sahabat Putera Henry telah menasihati Henry. Henry rasa bersalah dan rasa cinta mendalam terhadap Danielle kemudian merusaha mencari Danielle.

Oh, sudah sampai ke pengakhir cerita. Bagaimanakah akhirnya? Adakah Danielle bertemu dengan Putera Henry? Lebih baik tengok sendiri.

Babak menarik dalam cerita ini ada banyak. Contohnya, sewaktu Danielle cuba mempertahankan gaun ibunya dia telah menumbuk muka Marguerite sampai lebam. Kalau versi Cinderella kita ketahui dia seorang yang sentiasa dibuli dan lemah lembut. Sedikit berbeza untuk versi Everafter ini, Danielle dalam kisah ini sangat lasak dan mampu mendukung Putera Henry sewaktu bertemu dengan kumpulan gypsi di hutan.

*selamatkan Henry*

 

*first kiss from Henry*

Lagi screenshot boleh dilihat di sini.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: