Alasan II

I’m such a looser. I’m not a good mom. Mama rotan korang. Mama masak tak sedap. Kadang-kadang mama jadi tarzan. Kadang-kadang mama jadi ghimau. Kadang-kadang jugak mama jadi cikgu – cikgu disiplin, cikgu vokal, cikgu english yang asyik refer kamus. 

I’m trying to be a such a creative mom like her  and her but yet me got no time to do so.  Hairan sungguh bagaimana bijaknya mereka membahagikan masa untuk buat macam-macam benda yang sangat menarik. I love cooking but i’m not good in that too. Masak adalah untuk mengelak anak-anak aku kelaparan. Apa yang aku masak tu pon terpulang apa yang ada dalam peti ais dan almari.

Aku juga suka jadi terpelajar dan sangat impressed dengan manusia seperti dia. Tapi masa masih tidak mengizinkan aku berbuat demikian. Aku tak kata anak-anak jadi batu penghalang tapi meletakkan mereka sebagai perkara utama adalah satu kemestian..bagi aku.

Aku ni….bangun tidur siapkan Daniel untuk ke sekolah sambil buat breakfast dan lunch untuk mereka. Balik kerja, sambil masak dan ‘menjalankan’ mesin basuh, sambil tengok homework Daniel, sambil layan keletah Lisa dan Darwisy [sibuk jugak nak buat homework], sambil angkat kain dan terus lipat, sambil Darwisy melalak-lalak nak main segala benda yang kita kata ‘JANGAN’, sambil masak, dan lepas itu semua bagi pulak budak-budak makan. Semua itu kena selesai 2 jam sebelum Daniel tidur. Daniel dah tidur, sambung balik. Sidai kain sambil budak bertuah lagi dua itu membuat ‘onar’. Lepas tu gosok baju sambil kemas rumah yang dah macam tong sampah sambil menjawab soalan-soalan Lisa yang sangat mencabar minda. Selesai sudah kerja-kerja rumah – adalah masa untuk tidurkan lagi dua rejimen tu [yang biasa hasilnya aku yang terlelap dulu, boleh? ehe..]khemahku-rumahku

Ok. Sila bagi idea macam mana aku nak curi masa buat benda yang aku suka? Hah! Jangan cakap ini sebagai alasan walaupun ada laa sikit…ehe…

Kepada anak-anak mama : Setiap doa mama semestinya merayu kepada ALLAH, untuk kesihatan kalian, untuk menjadikan kalian anak-anak yang soleh,solehah dan pintar, untuk menjadikan kalian berjaya dunia dan akhirat, permudahkan perjalanan hidup kalian dan memurahkan rezeki kalian.AMIN.

4 Respons to “Alasan II”

  1. waniey acara Says:

    Ayoo…yooo.. kak su… Itu bagi saya adh kira bagus… Semua mak2 mmg cenggitu.. Mak saya pon samer! Siap mak saya kene jaga cousin2 saya lgi.. Siap aunty2 saya ‘pos’kan anak dorg anta umah mak sy… Tp mmg saya tabik laa ngn mak2 nih… Harap2 bley jadi cam kak su n my mummy…one day! Boley bt banyak benda dalam satu masa….

  2. haku Says:

    Makacih. Aku pon tak kisah wat sume tu. Cuma aku teringin nak buat benda yang aku minat. Tapi aku positif yang Allah tahu apa yang Dia rancang..

  3. Ecah Monday Says:

    kak su.. u mmg rock mama taw
    i do miss u lah….
    tingat zaman gonjeng2..alahai
    bila la leh jmpeeeeeee….

  4. haku Says:

    enitaim bebeh. i miss u too..chup!chup!chup! muuuaaahhhhxxxx! (gile lesbian cara aku..ahahaha)

Tinggalkan Jawapan

